اگر بخوایم برای مبلهای کلاسیک و استیل لاکچریترین دوران رو اسم ببریم بدون شک بازه قرن ۱۸ تا ۱۹ طلاییترین دوران مبلهای استیل لاکچری هست و اگر بخوایم در اون بازه زمانی اسم گل سر سبد سبک کلاسیک لاکچری رو نام ببریم بدون شک به اسم چیپندل میرسیم، سبکی که در اون بازه یکی از طلاییترین اتفاقات طراحی و اجرای مبل سبک کلاسیک بود و با اینکه توی همون دوران سبکهای دیگه جایگزینش شدن همچنان که توسط سازندگان مبلمان چه در ایران و چه سایر کشورها تولید میشه. نکتهایی که وجود داره این سبک در ایران به اشتباه به عنوان چپندر شناخته میشه که خب اسم درستش چیپندل هست.
توماس چیپندل اوایل قرن هیجدهم در یک خانواده بریتانیایی که نسل در نسل نجار بودند بدنیا اومد حضور توماس در خانواده نجار باعث شد که در اواخر دهه سوم زندگیش به یکی از ماهرترین و خبرهترین استادکاران نجاری و به خصوص مبلسازی تبدیل بشه. توانایی توماس در خلق مبلمان و محصولات دکوراتیو باعث شد که در ۳۵ سالگی دست به نگارش و انتشار کتاب کاتالوگ خودش به نام آقا و مدیر کابینت بزنه. کتابی که شامل عنوان مبلمانها و ملزومات دکوراتیو خانه بود که با جزئیات زیبا و لاکچری طراحی و پیادهسازی شده بود. وجود طرحهای متنوع و پر جزئیات باعث شد که توماس روال ساخت انبوه سبک طراحی خودش رو در پیش نگیره و صرفا به عنوان کاتالوگ و بر اساس انتخاب مشتریانش کار ساخت و پیادهسازی طرحهای خودش رو انجام بده که هم در زمان صرفهجویی میشد و هم از نظر مالی که اون زمان توماس چیپندر در مضیقه بود رو جبران میکرد اما این روش صرفا در زمینه صرفهجویی زمانی مؤثر بود ولی از نظر مالی باعث شد که توماس برای تجهیز کارگاه و خرید متریالهای اولیه دست به جذب سرمایهگذار و شریک بزنه که خب کار سختی در پیش نداشت و تقریبا تمامی افراد متولول انگستان که سبک طراحی چیپندل رو دیده بودند خواهان سرمایهگذاری در حوزه فعالیت توماس بودند که از این بین جیمز رانی سرمایهدار اسکاتلندی برنده رقابت سرمایهگذاری در کسب و کار توماس شد و تا زمان حیاتش این شراکت به قوت خودش باقی موند که پس از فوت جیمز رانی حسابدار اون توماس هیگ که از پتانسیل بالای طرحهای چیپندل آگاه بود با قرض ۲۰۰۰ پوند اون زمان از بیوه جیمز رانی وارد شراکت با چیپندل شد که این شراکت تا آخرین روز حیات توماس هیگ باقی موند.
سبکی که توماس چیپندل در طراحی مبلمان و اکسسوریز دکوراتیوش پیگیری میکرد بر اساس تلفیق سبک گوتیک چین و رکوکوی فرانسه بود که شامل ویژگیهایی نظیر:
۱- استفاده از تکیهگاههای یوغی شکل که بیشتر در قسمت بالایی تکیه گاه وجود دارد.
۲- استفاده از منبتکاریهای صدفی شکل که از سبک مبلمان ملکه آن برداشت شده
۳- استفاده از طرح روبان مانند در قسمت تکیهگاه مبلمانها و یا در نوارهای تزیینی قابهای آینه و …
۴- استفاده از پایههای بیرون زده کابریولی
۵- استفاده از پایههای توپی، پنجه شیر یا ترکیبی
۶- تکیه گاه بر از آرایه و تزئینات
بود. که این آرایه و جزئیات صرفا بر روی مبلمان پیاده سازی نمیشد و بر روی سایر وسایل دکوراتیو منزل نظیر: قاب آینه، کابینت و کمد،کنسول و … نیز با اندکی تغییرات و متناسب سازی پیادهسازی میگردید.
نجاران و طراحان داخلی اون زمان تمامی اصول اجرایی مبلمان خودشون رو بر پایه چوبهای نظیر گیلاس،گردو و بلوط که از جمله چوبهای رایج بریتانیا و کشورهای مشترک منافع نظیر هند بود تأمین میکردند. اما چیپندل که به صورت اتفاقی به وسیله دوست تازه از آمریکا اومدش به یک صندلی از جنس چوب ماهون برخورده بود روال پیاده سازی جزئیات و ساخت مبلمان خودش را از چوبهای مرسوم به چوب ماهون قرمز رنگ که از نظر استحکام به مراتب مستحکم و از منظر قیمت بالاتر بود تغییر رویهداد.
این دقت در روند اجرا و پیاده سازی باعث شد که روال نامگذاری محصولات چیپندل مسیری متفاوت نسبت به سایر برندهای مرسوم اون زمان طی کنه. تا پیش از این تمامی ملزومات چوبی و دکوراتیوی اسمی به جز اسم طراح رو یدک میکشیدند که از جمله میشه به مبل ملکه آنه که از اسم ملکه انگلستان نشأت گرفته یا در زمانهای بعد مبل چسترفیلد که از اسم مکان اون برگرفته شده اشاره کرد. این دقت و قدرت اجرا باعث شد که عنوان و برند چیپندل در بین اعیان، و اشراف و بزرگان دربار بریتانیا و سایر ممالک اروپایی شناخته شده بشه و صرفا چیپندل رو به عنوان اسم برند توماس چیپندل در نظر داشته باشند. از جمله مشتریانی که توماس چیپندل کار طراحی و ساخت مبلمان رو براشون انجام داد میشه به لوئی شانزدهم پادشاه فرانسه و ملکه کاترین کبیر ملکه فرانسه اشاره کرد.
این دقت صرفا در طراحی و پیادهسازی و یا حتی انتخاب متریال چوب مبلمانها و ملزومات دکوراتیو خلاصه نمیشد بلکه چیپندل اجازه طراحی داخلی و چیدمان تولیدات خودش رو به هیچ عنوان به سایر طراحان و حاذقان این هنر نمیداد و طی قراردادی که در بدو امر در زمان سفارشگیری مبلمانها عنوان میکرد که صرفا خودش اجازه طراحی داخلی و چیدمان اون فضا رو داشته باشه. نقل شده در کنار کار طراحی و ساخت مبلمان. چیپندل وظیفه بازسازی و طراحی داخلی ۲۶ پروژه رو بر عهده داشته!!!!
با مرگ توماس چیپندل بزرگ در اواخر قرن هجدهم برند چیپندل تحت مدیریت شریک اون یعنی توماس هیگ به حیات خودش ادامه داد که زمانی نگذشت و با فوت توماس هیگ نامه کسب و کار چیپندل بسته شد و از این برند صرفا نامی به عنوان چیپندل و گاها مبلمانهایی قدیمی و آنتیک اون زمان باقی مونده.
کمپانی انیمیشن سازی دیزنی به واسطه بزرگ داشت نام چیپندل در اوسط قرن بیستم با ساخت انیمیشنی تحت نام Chip-N-Dale ادای احترامی به این برند و بخصوص شخص توماس چیپندل داشته.
روح و هنرش جاودان.